ХРАМ ПРЕПОДОБНОГО СИМЕОНА СТОВПНИКА

 

Як говорити правду, щоб не образити?

Протоієрей Володимир Пучков
Якби переді мною стояло завдання однією фразою сформулювати головний принцип нормального людського спілкування, я б сказав: «Бійтеся своєї правоти».
Звичайно, з одного боку, людині важливо відчувати, що вона має рацію. Тоді вона переконлива і цікава. Чесна, врешті-решт. У той же час відсутність такого відчуття нерідко буває причиною невпевненості. Адже всім відомо, що невпевнена і нерішуча людина (простіше кажучи - мямля) дратує, як ніхто інший.
Однак є й інша сторона. І відрізняється вона неабиякою непривабливістю. Так як усвідомлення своєї правоти вселяє в людину, крім впевненості, ще й почуття зверхності і зарозумілість. Той, хто має рацію, нерідко дозволяє собі грубість, буває жорстокий, цинічний і безжалісний. Давайте пильно вдивимося в свої гріхи, непорядні вчинки і погані діяння. За які з них найбільше мучить совість? Які закінчилися найбільш драматичними конфліктами? Які залишили після себе глибокі образи і спровокували зрештою, сварку і навіть ворожнечу? Правильно. Ті, здійснюючи які ми були абсолютно впевнені у власній правоті. Відчуття правоти розв'язує руки, санкціонує крайності, виправдовує гріх. Тому до нього необхідно ставитися так само обережно, як і до будь-якого іншого почуття, розуміючи, що навіть те, що найбільш хорошим є у нас, не є відчуженим від порочності.
І починатися ця обережність повинна далеко не в процесі суперечки або конфлікту. Про неї пізно згадувати в запалі сварки або в запалі дискусії.
Щоб відчуття правоти не псувало життя ні нам, ні нашим ближнім, слід навчитися як мінімум говорити правду без шкоди для ближнього і шкоди для себе.
Почнемо з того, що не всяка правда насправді правда. Правда в чистому вигляді завжди одна - це правда Божа. Людських ж правд в світі ніяк не менше, ніж людей. Очевидно, що кожен вірить в свою правду і в цьому відношенні він повністю чесний з самим собою. Проте так само очевидно, що окремо взята особиста правда залишається правдою тільки для того, хто їй вірить. З інших же і попит інший. Що мені з чужої правди, коли у мене є своя? І що в результаті толку від того, щоб роздмухувати, як писав Ходасевич, «мелких правд пустую прю»?
Звідси правило: пам'ятати, що те, що я вважаю правдою, становить мою, так би мовити, особисту правду. Вона може бути дійсно правдою, у всякому разі в моїх очах. У ній може бути «правди на ламаний гріш». Але незалежно від цього моя особиста правда ближньому, як правило, не потрібна і не цікава. Так навіщо її говорити? Якщо хтось нашою правдою зацікавиться, про неї не гріх розповісти, але якщо не просять, то без її озвучування цілком можна обійтися.
Втім, нерідко проста людська правда виявляється об'єктивною. Чи означає це, що її неодмінно потрібно говорити? Що ж, дуже навіть імовірно, що потрібно. Але перед цим не зайвим буде перевірити на правдивість себе самого. Для початку зазначимо, що щодо правди приємної і легкої сумніви з'являються рідко: така правда не призводить ні до образ, ні до конфліктів і якщо людина не бридка по натурі і, як наслідок, не схильна до роздумів на кшталт «Не буду хвалити, щоб він не запишався» або звичкою не помічати хорошого і концентруватися на поганому, то для нього не складе труднощів сказати ближньому позитивну правду.
Отже, бажаючий говорити правду іншому і сам повинен бути правдивий. Вам, напевно, не раз доводилося чути такі нарікання, як «я йому зауваження зробив, а він ...», «я їм добра хочу, а вони ...», «я їй кажу: тобі ніхто не скаже правду, крім мене, а вона ... ». Цими та схожими фразами зазвичай скаржаться на те, як людина реагує на критику. Справедливо, варто сказати, реагує. Адже якщо не брати до уваги ситуації, коли начальник критикує підлеглого, майстер - учня, а викладач - студента, то ми прийдемо до того, що до критики, нехай навіть і справедливої, схильні, як правило, ті люди, які ніякого морального права на неї не мають і критикують тільки «з кращих спонукань». Що ж це за спонукання? Щоб розібратися, давайте запитаємо себе, чи хочеться нам критикувати людей, до яких ми щиро добре ставимося? Або тих, кого ми любимо? Мені, наприклад, вкрай складно уявити, щоб нормальний чоловік критикував улюблену дружину. Або ось критику між друзями мені теж уявити нелегко. А до своєї дитини нормальні батьки стануть ставитися критично? Ні, кожен, звичайно, не без вад. Але недоліки подружжя в нормальних сім'ях покриваються любов'ю, погані вчинки дітей виправляються вихованням, а для дружби так і зовсім нормальним є приймати людину такою, якою вона є. Критика завжди замішана на пристрасті. На злості, на гніві, на заздрості, на гордості... Тому бажання критикувати правильніше буде назвати бажанням наговорити гидот. І справедлива критика від несправедливої буде відрізнятися тільки одним: в ній не буде брехні. Однак брехня і не потрібна, адже і правда може бути злісною, а справедливість - безжальною. Зрештою, злісній, жорстокій людині набагато зручніше користуватися правдою, оскільки вона надає критиці вид об'єктивності і виправдовує цю людину у власних очах.
Така правда. Тільки тепер вона стосується не ближнього, якому ми хотіли сказати правду, а нас самих. Наших намірів і методів. Хтось все ще бачить за собою моральне право говорити комусь неприємну правду?
І що ж тепер, запитаєте ви? Не говорити правду? Брехати? Лицемірити? Ні в якому разі. Християнин повинен бути правдивим і чесним. Тільки спершу - з самим собою і по відношенню до себе. А в житті необхідно навчитися говорити правду в першу чергу тоді, коли брехня може принести нам вигоду або покрити наш гріх. Або тоді, коли правдою можна перешкодити наклепу, коли за допомогою правди можна захистити слабкого і беззахисного, не допустити підлості і не дати здійснитися несправедливості. Загалом, завжди, коли правда дається важко і вимагає мужності, коли кінцевим результатом правди стає праведність, а не самовдоволене відчуття власної правоти.